Zdrowe grillowanie – zasady, o których warto pamiętać!

grill 150x150 Zdrowe grillowanie   zasady, o których warto pamiętać!

Zdrowe grillowanie na każdej majówce

Czas wielkiego grillowania uważam za rozpoczęty. Długi weekend majowy, do tego pogoda, która zachęca do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Potrzebne jest jeszcze odpowiednie miejsce, ogródek lub działka i możemy wrzucać “coś na ruszt”. Polacy uwielbiają grillowanie. Jest to jeden z najprzyjemniejszych sposobów na spędzenie wolnego czasu, w trakcie sprzyjającej pogody. Bo czy jest coś, co może bardziej poprawić humor niż upieczone mięsko na talerzu, piwko w dłoni i słońce na niebie? Wszystko pięknie, ale jak się okazuje przyjemności mają też swoje skutki uboczne, co w przypadku grillowanych potraw nie jest tylko pustym frazesem. Ostatnio często słyszy się, że podczas grillowania dań wytwarzają się szkodliwe substancje, które mogą być również rakotwórcze. Dlatego bardzo ważne jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad, które uchronią nasze zdrowie. Zdrowe grillowanie powinno być hasłem każdego wielbiciela smażonych przysmaków.

Zasady zdrowego grillowania

Zaczynamy od zakupu produktów, które trafią na ruszt. Zawsze wybieramy świeże i najlepiej chude mięso (kurczak, cielęcina, ryby, chuda wołowina) lub warzywa. Mięso dokładnie myjemy przed przyprawieniem i do czasu rozpoczęcia grillowania, przechowujemy w lodówce. Pamiętajmy, aby dodatkowo nie smarować mięsa żadnymi tłuszaczami czy olejem.

Do potraw grillowanych bardzo dobrze jest przygotować sałatę z dużą ilością warzyw. Pomidory, ogórki, papryka, rzodkiewka, kiełki pszenicy i inne zdrowe składniki powinny się znaleźć w takiej witaminowej bombie. Warzywa są oksydantami, które pomagają nam usuwać wolne rodniki z organizmu, przyczyniające się do powstawania stanów zapalnych, dlatego każde zdrowe grillowanie zawsze powinno współgrać z dużą porcją warzyw.

Zdrowe grillowanie to przede wszystkim odpowiedni sposób rozpalania grilla. Unikajmy starych gazet czy kartonów, których spalanie może powodować wytwarzanie szkodliwych substancji. Należy też zrezygnować z podpałki, a jeśli to konieczne, to powinno nastąpić długo przed położeniem mięsa na ruszt. Nie powinniśmy dodawać podpałki w trakcie grillowania. Najlepiej używać tylko i wyłącznie węgla drzewnego.

Produkty przeznaczone do grillowania najlepiej jest położyć na tackach aluminiowych, aby nie dopuścić do przedostania się tłuszczu do żaru, gdyż powoduje to wydzielanie szkodliwych substancji, które później mogą dostać się do smażonych potraw (tworzy się szkodliwy benzo(a)piren). Najlepiej jest piec mięso na małym ogniu, aby nie doprowadzić do szybkiego zwęglenia, co zminimalizuje utratę składników odżywczych zawartych w mięsie.

Mięso, przed podaniem na stół należy dobrze sprawdzić, czy jest już odpowiednio podsmażone. Nie należy jeść również spalonego mięsa, które na pewno będzie bardzo cięzkostrawne.

Grillowanych produktów nie powinno się ponownie odgrzewać.

Napoje do grilla

Idealnie pasuje oczywiście piwko, czy gazowane napoje, jednak nie są one wskazane przy tego typu obciążeniu wątroby, jakim są grillowane potrawy. Najlepiej owocowy sok, a jeśli już chcemy wlać w siebie trochę procentów, to jak najbardziej polecane jest wino. Białe przed jedzeniem, czerwone w trakcie spożywania grillowanych potraw.

Zdrowe grillowanie wymaga od nas jedynie przestrzegania tych kilku, podstawowych zasad, dzięki którym nasz organizm nie będzie narażony na dużą ilość szkodliwych substancji i będziemy mogli w spokoju odpoczywać, relaksować się i cieszyć piękna pogodą. Czego Wam wszystkim serdecznie życzę!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close

Loading ...

Sorry :(

Can't connect ... Please try again later.

Visit Us On FacebookVisit Us On Google PlusCheck Our Feed